عبور از جنگ یک وجبی» یا شهدا برای چه آیندهای جنگیدند؟
نگاهی به خاکریزهای دفاع مقدس امروز
1. بیست سال از پایان جنگ گذشته است.
کسانی که دوسال بعد از جنگ بدنیا آمدهاند امسال وارد دانشگاه شدهاند و عمده جمعیت کشور کسانی هستند که بعد از والفجر8 بدنیا آمده اند .
2. حداقل دویست و پنجاه هزار شهید جان خود را در دفاع مقدس فدا کردند .
اگرنه برای هر شهید که برای هر ده شهید کتابی منتشر شده بود بیست وپنج هزار عنوان کتاب بخش کوچکی از کتابخانههای جنگ(که هنوز وجود خارجی ندارد) را در سراسر کشور پر می کرد.
علاوه کنید به آن خاطرات ده ها هزارجانباز، ده ها هزار آزاده و صدها هزار رزمنده را و باز علاوه کنید میلیون ها نفر اعضای خانواده های آنها ودیگرانی که در پشت جبهه بودند. اگر قرار بود نه برای هر نفر یا حتی ده نفر که برای هر صد نفر آنها یک کتاب مختصر منتشر شود . . . آخرین آمار مجموعه کتب منتشره در طی بیست و هشت سال گذشته راجع به دفاع مقدس حدودا 0056 عنوان است!
3. دفترهنر وادبیات مقاومت که جمعی از مخلص ترین و تواناترین فعالان فرهنگی دفاع مقدس را در خود جای داده است پس از بیست سال تلاش نزدیک به 007 عنوان کتاب دراین حوزه منتشر کرده است و اگر بسیاری از دیگر دستگاههای متصدی و مدعی را ( که نه اخلاص شان به اندازهی بچههای دفتر است و نه توانشان)؛ در نظر آوریم چشم انداز بیست سال آینده چه خواهد بود؟آیا امید هست که چهل سال پس از پایان جنگ یک دهم آنچه راجع به دفاع مقدس شدنی است صورت تحقق یابد؟
علاوه کنید به این کاهش و فرسایش تصاعدی منابع را.
4. اینها که گفتیم فقط در حوزه کتاب بود و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
5.آیا وقت آن نرسیده است(یا نگذشته است؟!) که نهضتی فراگیر برای ذخیره و استحصال گنج جنگ آغاز شود؟ آیا هزاران مسجد ومدرسه ای که هرکدام دهها شهید در خود پروردهاند نباید دفترهای ادبیات و هنر مقاومت خاص خود را داشته باشند و میلیونها تصویر و خاطره دفاع مقدس را از خط مقدم تا گستره عظیم و رنگارنگ دفاع در پشت جبهه با به کارگیری همه ابزارهای ثبت و ضبط که اکنون دیگر در انحصار قشر و گروه و طبقه خاصی نیست، ماندگار کنند؟
بیست سال بعد از پایان جنگ به انتظار که نشستهایم؟
این سوال را از خود بپرسیم. بارها وبارها.
1.چه موقع شهدا را به یاد بیاوریم ؟
در هفته دفاع مقدس یا سالگرد فتح خرمشهر یا هنگام برگزاری کنگره سرداران یا .؟
در اردو های راهیان نور ؟
موقع زیارت عاشورا ؟
هنگامی که بی حجابها را در خیابان ها میبینیم؟
بر سر مزار شان در بهشت زهرا یا .؟
موقعی که عکسهاشان را در قاب یا بر دیوار خیابانی میبینیم؟
یا هنگامی که اخبار مفاسد اقتصادی یا خط فقر را میشنویم؟
2.چه بخشهای از زندگی شهدا را به یاد بیاوریم؟
لحظات عروج؟ تشییع جنازه؟ شب عملیات؟ زندگی در جبهه؟ زندگی در پشت جبهه؟ هنگام نماز؟ رفتار با خانواده؟ رفتار ی؟ رفتار اجتماعی؟
آیا شهدا فقط هنگام کشته شدن شهید بودند؟ یا فقط در خط مقدم؟
3.یاد شهدا باید در ما چه حالتی ایجاد کند؟
نوستالژی ؟
معنویت؟
غم ؟
شجاعت ؟
شور ؟
انزوا ؟
4. اگر ایثار پاگذاشتن روی منافع و مصالح مشروع خود حتی حق حیات خود به خاطر آرمانهای انقلاب و سعادت همنوعان باشد ایثارگران در برابر منافع نامشروع شخصیتها وجناحها و قبایل ی و باندهای قدرتـ ثروت چه میکنند؟
توجیه؟ سکوت؟ همکاری؟ انزوا گزینی تنزه طلبانه؟
یا. . .؟
5. شهادت طلبی در روزگاری که صدای ترقه هم نمیآید چگونه محک می خورد ؟
با خواندن سوک "کجایید ای شهیدان خدایی"؟ و "مرا اسب سپیدی بود روزی"؟
باچسباندن برچسب "بعد از شهدا چه کردیم" روی داشبورد زانتیا و نگاه های مکرر به آن ؟
یا .
6.ارتباط وجود شهدا با ماهیت نظام بیشتر است یا ماهیت شهدا با وجود نظام؟ نظام برای وفادار بودن به شهدا باید بیشتر مراقب وجودش باشد یا ماهیتش؟
7.کدام مسئله مهمتر است: شهدا برای چه گذشتهای جنگیدند؟
یا شهدا برای چه آیندهای جنگیدند؟
1. گفته اند و پا فشردهاند و دندان روی هم ساییدهاند که در طی صدها سال گذشته این تنها جنگی است که حتی یک وجب از خاک ایران از دست نرفته است. رویکرد جنگ یک وجبی» درحال غلبه است.
تفسیرهای خلسه آور معنوی از جنگ هم کم کم در حال نشست است. و بگو در حال نشت.
مهمترین بحث مناسبتهای دفاع مقدس در رسانهها بررسیهای استراتیجیک و "قبل از خرمشهر بعد از خرمشهر" شده است و این یعنی اینکه دفاع مقدس واقعه شده است. حادثهای شده است در تاریخ، در گذشته. گذشته ای که باید با فاصله نقدش کرد.آنقدر نقدش کرد که نسیه شود و امروز نشود خرجش کرد. دفاع مقدس حوالهای نباید باشد در دست مردم که سرخی امضای معتبر و خونین شهدا چشم بدهکاران و بدکاران را خیره کند؛ بلکه حد اکثر عتیقهای باشد گرانبها برای پر کردن طاقچه های تجملاتی اهل ت یا اهل تتبع و پژوهش.
2. این جنگ "یک وجبی" هرگز آن گنجی نیست که ملت به سکههای سرخ از جان عزیز تر خود از حضرت باری خریده باشد. آن سوی ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم، بهشتی است که بازتاب حیات طیبه این جهانی خلق خداست و شهادت مجرای جاودان اتصال این سو وآن سو است که "و یستبشرون بالذین لم یلحقو بهم من خلفهم".
شهادت آن فضل بی افول ملکوتی است که تا همیشه بشارت را در رگهای زندگی جاری میکند و خوف و حزن (مصلحت اندیشیهای ناشی از پروای غیر خدا و یاسها و غمهای حاصل از محاسبات عادی و مادی) را از جامعه می زداید.
3.دفاع مقدس از حقوق مردم، دفاع مقدس از انفال و بیتالمال، دفاع مقدس از محرومین و مستضعفین، دفاع مقدس از همه مظلومان جهان، دفاع مقدس از قربانیان فقر و فساد وتبعیض، دفاع مقدس امروز ما خاکریزهایش کجاست؟ قرارگاهش کجاست؟ نماز شبها و زیارت عاشوراهایش کجاست؟ آزادگان و جانبازان ورزمندگانش کجا هستند؟
کجایند آنها که با تمام وجود گواه باشند حجت باشند شاهد باشند شهید باشند در این جنگ؟.
درباره این سایت